Giải đề Writing Task 2 ngày 15/05/2021
- Vân Lam
- Bài mẫu IELTS Sample Writing, Bài mẫu Task 2 IELTS Writing sample, Bài thi IELTS mẫu
- 21/09/2022
MỤC LỤC
Đề thi IELTS Writing task 2 ngày 15/05/2021
Some people believe that a country will benefit greatly if its students study abroad. To what extent do you agree or disagree?
Du học luôn là là mơ ước của rất nhiều học sinh, sinh viên. Lợi ích của việc đi du học là vô cùng lớn và hết sức thiết thực trong đời sống. Lợi ích của việc du học sẽ đến từ hai phương diện đó là những bạn trực tiếp đi du học mặt khác các đất nước có du học sinh đi du học cũng sẽ được hưởng những lợi ích nhất định. vậy quan điểm của bạn như thế nào về vấn đế này. Hãy cùng WESET giả quyết đề bài trên nhé.
1. HƯỚNG DẪN LÀM BÀI
Với dạng đề 𝗔𝗱𝘃𝗮𝗻𝘁𝗮𝗴𝗲𝘀/𝗗𝗶𝘀𝗮𝗱𝘃𝗮𝗻𝘁𝗮𝗴𝗲𝘀, các bạn cần phân biệt rõ:
𝗗𝗮̣𝗻𝗴 𝟭: Đề chỉ yêu cầu phân tích ưu/nhược điểm của vấn đề
(𝘋𝘪𝘴𝘤𝘶𝘴𝘴 𝘵𝘩𝘦 𝘢𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦𝘴 𝘢𝘯𝘥 𝘥𝘪𝘴𝘢𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦𝘴)
𝗗𝗮̣𝗻𝗴 𝟮: Đề yêu cầu nêu ưu/nhược và bảy tỏ quan điểm cá nhân của bạn.
(𝘋𝘰 𝘵𝘩𝘦 𝘢𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦 𝘰𝘧 𝘵𝘩𝘦 𝘰𝘶𝘵𝘸𝘦𝘪𝘨𝘩 𝘵𝘩𝘦 𝘥𝘪𝘴𝘢𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦?
𝘋𝘪𝘴𝘤𝘶𝘴𝘴 𝘵𝘩𝘦 𝘢𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦𝘴 𝘢𝘯𝘥 𝘥𝘪𝘴𝘢𝘥𝘷𝘢𝘯𝘵𝘢𝘨𝘦𝘴 𝘢𝘯𝘥 𝘨𝘪𝘷𝘦 𝘺𝘰𝘶𝘳 𝘰𝘸𝘯 𝘰𝘱𝘪𝘯𝘪𝘰𝘯.)
Cách làm của 2 dạng đề này khác nhau nhé.
𝗗𝗮̣𝗻𝗴 𝟭: bạn không nên dùng những từ biểu thị ý kiến cá nhân vào bất cứ đoạn nào trong bài viết.
𝗗𝗮̣𝗻𝗴 𝟮: bày tỏ ý kiến ở phần Introduction, bạn nghĩ advantages > disadvantages hay ngược lại. Nhắc lại ý kiến một lần nữa ở phần Conclusion.
Đề thi trên thuộc dạng 2, có nêu quan điểm cá nhân
𝗖𝗮̂́𝘂 𝘁𝗿𝘂́𝗰 𝗯𝗮̀𝗶 𝘃𝗶𝗲̂́𝘁:
A/ Đoạn 1: Introduction
Paraphrase đề bài. Đề cập vấn đề có cả ưu và nhược điểm. Nêu quan nghiêng về bên nào hơn (advantages hay disadvantages)
B/ Đoạn 2: Phân tích advantages. Đưa luận cứ chứng minh.
C/ Đoạn 3: Phân tích disadvantages. Đưa luận cứ chứng minh.
D/ Đoạn 4: Conclusion.
Nhắc lại gắn gọn ưu/nhược điểm của vấn đề và quan điểm cá nhân.
Áp dụng dàn bài chung trên chúng ta có dàn bài cụ thể cho đề bài này như sau
OUTLINE:
I. Introduction:
Paraphrasing the task question
Partly agree
II. Body:
1. Positive impacts:
– Economy:
+ contribute to countries through tax
– Society:
+ social movements
+ more sympathetic and have new perspectives
2. Negative impacts:
Brain drains:
+ few students go back to their home country.
III. Conclusion:
Paraphrasing the task question
Give opinion
2. Bài mẫu và từ vựng
2.1 Bài mẫu
Many people believe that students studying abroad are of great benefit to their home countries. From my perspective, I partly agree with this idea.
On the one hand, international students can benefit their home country in economic and societal terms. Firstly, students who have finished their study abroad acquire expertise in their respective fields, of which can be globally recognized in their competitiveness. When the students return to their homeland, they can use this specialist knowledge to work for or open their own companies with high chances of sustainable success, taking up and creating jobs as well as contributing to their countries through tax. Secondly, students who study abroad, while studying, may also immerse themselves in progressive cultural and social values so that upon their return, they can contribute positively to their countries’ cultural and social structures. For instance, LGBT and Black Lives Matter are two relatively new social movements started in America and thanks to the help of students studying abroad, Vietnamese young people nowadays know and are more sympathetic with these movements than the previous generations.
That is to say, there is the fact that having students study abroad does have some negative impacts on a country, one of which is the phenomenon of ‘brain drains’. It is no surprise that only few students choose to go back to their countries and this phenomenon is especially prevalent in Asian countries (China, Laos, Vietnam). There are various explanations, one of which could be the differences between students’ Motherland and countries where they choose to study. For instance, if a student decides to pursue a career in American laws, it is highly unlikely he or she will return to China or Vietnam upon finishing due to clear distinctions in legal systems.
To conclude, people who study abroad do bring benefits to their countries. However, the phenomenon of ’brain drain’ may limit these positive features so it is not entirely correct to say that these students are highly beneficial to their countries.
2.2 Từ vựng
are of great benefits: mang lại nhiều lợi ich
expertise (n): kiến thức chuyên môn = specialist (n) knowledge (n): kiến thức chuyên môn
progressive (a) cultural and social values (n): giá trị xã hội và văn hoá tiên tiến
social (a) movements (n): phong trào xã hội
phenomenon (n): hiện tượng
brain (n) drain (n): chảy máu chất xám
pursue (v) a career (n): theo đuổi sự nghiệp
clear (a) distinction (n): sự khác biệt rõ ràng
Để nắm rõ về các kỹ thuật và phương pháp giải quyết nhanh gọn các dạng đề Writing khó nhằn, các bạn có thể tham khảo khoá luyện chuyên sâu Speaking & Writing của WESET tại đây >> https://weset.edu.vn/dang-ky-nhan-tin/
Tham khảo thêm bài mẫu tại >> https://weset.edu.vn/blog/bai-hoc-moi-ngay/